Bokprat: Bokspeeddejting

29 oktober, 2013 av morbylangabibliotek

Utgångspunkten för bokspeeddejting är ett bokpratstillfälle i årskurs 6. Det man meddelar läraren är följande:

Vad bokspeeddejting innebär är då detta:
• Ett nytt sätt att bokprata, där fokus ligger på böcker som eleverna själva vill tipsa om.
• Varje elev MÅSTE alltså ha med sig en bok som de tycker är bra. Det kan vara av vilket slag som helst, men de ska också har förberett sig att prata om den här boken för sina klasskamrater i 1 minut.
• Temat de ska prata om är inte så mycket om vad boken handlar om utan VAD som gör boken SÅ bra. Är det huvudpersonerna eller är det storyn? Sättet författaren har skrivit på? Att den bygger på en verklig händelse?
• Sedan vid själva tillfället så delas klassen i två delar som sitter mittemot varandra (två och två) och så ska först den ena halvan berätta om sin bok sedan den andra, efter det flyttar ena sidan ett steg och berättar för nästa kompis och lyssnar på dennes tips. En del elever kommer märka att en minut var alldeles för kort och för några kanske det nästan känns lite i längsta laget.
• Helst så har du (läraren) också en bok att tipsa eleverna om och deltar (liksom jag) i själva bokspeeddejtandet!

Bra att ha: Eleverna bör ha papper och penna med sig så att de kan anteckna de böcker de blir intresserade av att läsa.

I slutet så knyter bibliotekarien och/eller läraren ihop säcken med att ta upp lite bra exempel/citat från tillfället. Det kan exempelvis vara någon som har sagt: ”Den här boken är så bra för det är Zlatans egna ord”, ”Den är svårläst, men det gillar jag” eller ”Det känns som att jag känner henne (karaktären) på riktigt!”. Alla de här orden är ju utslag för olika sätt man kan finna en bok som passar just en själv!

Man får vara beredd på en ganska hög ljudnivå och lite bokkaos vid detta tillfälle, men min erfarenhet är att det är uppskattat.

%d bloggare gillar detta: