Temaarbete: Väder

9 september, 2015 av morbylangabibliotek

Länkar:

http://www.ungafakta.se/kunskapsbanken/moln/material/Molnspanarboken.pdf

Molnspanarboken från Unga Fakta

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27593.pdf

Klossköping – experiment om översvämning med lärarhandledning från Myndigheten för samhällsskydd

 

Filmer från AV Media

http://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=36&article=EDUS74281

Play / Väder: Vad är väder?

sli.se

Väder: Vad är väder? : I det här utbildningsklippet får du reda på vad som definierar väder.<br><br> Undervisningen i Fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6<br> – Enkla väderfenomen och deras orsaker, till exempel hur vindar uppstår. Hur väder kan observeras med hjälp av mätningar över tid. <br><br> Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6<br> – Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp. <br><br> Undervisningen i Fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9<br> – Väderfenomen och deras orsaker. Hur fysikaliska begrepp används inom meteorologin och kommuniceras i väderprognoser. <br><br> Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9<br> – Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor.<br>

http://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=36&article=EDUS74284

Play / Väder: Moln

sli.se

Väder: Moln : I det här utbildningsklippet får du reda på mer om olika slags moln och vad som skapar dem. Du får också lära dig mer om vattnets kretslopp.<br><br> Undervisningen i Fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6<br> – Enkla väderfenomen och deras orsaker, till exempel hur vindar uppstår. Hur väder kan observeras med hjälp av mätningar över tid. <br><br> Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6<br> – Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp. <br><br> Undervisningen i Fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9<br> – Väderfenomen och deras orsaker. Hur fysikaliska begrepp används inom meteorologin och kommuniceras i väderprognoser. <br><br> Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9<br> – Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillk

http://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=36&article=EDUS74283

Play / Väder: Vind

sli.se

Väder: Vind : I det här utbildningsklippet får du reda på olika slags vindar och vad som skapar dem. Du får också lära dig skillnaden mellan högtryck och lågtryck.<br><br> Undervisningen i Fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6<br> – Enkla väderfenomen och deras orsaker, till exempel hur vindar uppstår. Hur väder kan observeras med hjälp av mätningar över tid. <br><br> Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6<br> – Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp. <br><br> Undervisningen i Fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9<br> – Väderfenomen och deras orsaker. Hur fysikaliska begrepp används inom meteorologin och kommuniceras i väderprognoser. <br><br> Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9<br> – Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors lev

http://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=36&article=EDUS74282

Play / Väder: Klimat

sli.se

Väder: Klimat : I det här utbildningsklippet får du reda på vad ett klimat är, och hur man skiljer på väder och klimat.<br><br> Undervisningen i Fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6<br> – Enkla väderfenomen och deras orsaker, till exempel hur vindar uppstår. Hur väder kan observeras med hjälp av mätningar över tid. <br><br> Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6<br> – Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp. <br><br> Undervisningen i Fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9<br> – Väderfenomen och deras orsaker. Hur fysikaliska begrepp används inom meteorologin och kommuniceras i väderprognoser. <br><br> Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9<br> – Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor.<br>

http://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=36&article=EDUS74285

Play / Väder: Åska och blixtar

sli.se

Väder: Åska och blixtar : I det här utbildningsklippet får du reda på hur åska och blixtar bildas, och vad de kan orsaka. Du får också lära dig hur man räknar ut hur långt borta ett åskväder är.<br><br> Undervisningen i Fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6<br> – Enkla väderfenomen och deras orsaker, till exempel hur vindar uppstår. Hur väder kan observeras med hjälp av mätningar över tid. <br><br> Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6<br> – Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp. <br><br> Undervisningen i Fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9<br> – Väderfenomen och deras orsaker. Hur fysikaliska begrepp används inom meteorologin och kommuniceras i väderprognoser. <br><br> Undervisningen i Geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9<br> – Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt k

http://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=36&article=EDUS74033

Play / Luft: Varför blir det olika väder?

sli.se

Luft: Varför blir det olika väder? : I det här utbildningsklippet får du lära dig mer om luften och får svaret på frågan: Varför blir det olika väder?<br><br> Undervisningen i Fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1-3<br> – Luftens grundläggande egenskaper och hur de kan observeras. <br><br> Undervisningen i Fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6<br> – Energins oförstörbarhet och flöde, olika typer av energikällor och deras påverkan på miljön samt energianvändningen i samhället.<br> – Enkla väderfenomen och deras orsaker, till exempel hur vindar uppstår.<br>

http://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=36&article=U103211-26

Play / Labba : Flaskregn

sli.se

Labba : Flaskregn : Se hur du skapar ditt eget regn med hjälp av en vanlig petflaska och en isbit. Det enkla experimentet visar principen för hur regn skapas i naturen.

Från 11 år

Filmer från AV Media:

http://beta.sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=36&article=V6760 15 min Från 12 år

Fysik i praktiken – Värmestrålning

Solljuset är källan till allt liv, tack vare sin värmande strålning. Men hur fungerar värmestrålningen? Varför drar olika färger till sig olika mycket värme? Vad är det för skillnad på hur en människa och en leguan håller värmen? Och hur kan solens värmande vågor hjälpa till att i framtiden hålla oss varma, utan att slösa energi.

http://beta.sli.se/apps/sli/prodsearch.php?db=36&search=väderencyklopedin 1

Sök på Väderencyklopedin 1 HÄR HITTAR DU MASSA PROGRAM OM VÄDER SOM ÄR CA 1:30 MIN LÅNGA. Kika vilka du vill ha!

Väderencyklopedin 1

http://beta.sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=36&article=U102025-04

Doktor No: kokhett och svinkallt

Hur reagerar vi på värme och kyla? Doktor NO får i uppdrag att klara av att vistas i extremt höga respektive låga temperaturer. För att göra det besöker han Ingvar Holmér, professor i klimatfysiologi vid Lunds Tekniska Högskola. Vi träffar också rallyföraren Annie Seel som älskar att köra motorcykel i öknen, mycket på grund av det extrema vädret. Temperaturen där växlar mellan kokhett på dagen och iskallt på natten. Äventyraren Fredrik Sträng berättar om de extrema väderförändringarna på världens högsta berg Mount Everest. Dessutom får vi följa ett experiment från Japan där man försöker steka kött i en soluppvärmd stekpanna.

%d bloggare gillar detta: